بخش سنجش تراکم استخوان بیمارستان پارسیان

بخش سنجش تراکم استخوان بیمارستان پارسیان در طبقه همکف (لابی اصلی) روبروی دربهای آسانسور انتهای راهروی چشم پزشکی قرار دارد. برای ارتباط با بخش سنجش تراکم استخوان پس از تماس با تلفن گویای بیمارستان پارسیان (۷۱۰۰۲-۰۲۱) داخلی «۲۳۰۶» را شماره گیری نمایید.

سنجش تراکم استخوان هم با دستور پزشک و هم با درخواست شخص امکان پذیر است. ساعت کاری این بخش شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۸، پنجشنبه ۱۰ صبح الی ۱۵ و در روزهای تعطیل، تعطیل می‌باشد.

نوبت دهی سنجش تراکم استخوان به صورت حضوری، تماس مستقیم با بخش و همچنین از طریق پذیرش درمانگاه امکان پذیر می‌باشد. برای انجام تست آمادگی خاصی نیاز نیست و فقط توصیه می‌شود مراجعین گرامی لباس راحت داشته باشند.

ضمناً در حال حاضر این بخش طرف قرارداد بیمه نمی‌باشد ولی در صورت نیاز قبض بیمه تکمیلی ارائه می‌گردد.

سنجش تراکم استخوان چیست؟

سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری استخوان نام روشی است که با استفاده از آن میتوان سفتی و درجه استحکام و احتمال پوکی استخوان های بدن را مشخص کرد وبه دنبال آن درمان مناسب برای بهبودی پوکی استخوان تعیین شود. برای سنجش تراکم استخوان راه های متفاوتی وجود دارد ولی رایج ترین روش آن استفاده از روش DEXA است.
DEXA که مخفف عبارت Dual Energy X-ray Absorptiometry است روشی است که از اشعه ایکس با تشعشع بسیار پایین برای سنجش تراکم استخوان استفاده میکنند. این شیوه کاملا بی خطر میباشد. هیچ دارویی به بیمار تزریق نمیشود و آمادگی خاصی برای انجام این تست نیاز نیست . در نهایت سنجش پوکی استخوان حدود ۱۵-۱۰ دقیقه به طول می انجامد.

در شرایط زیر توصیه میشود که تست سنجش تراکم استخوان انجام شود :

  • درخانم ها پس از یائسگی و مردان  پس از ۵۰ سالگی با درد های استخوانی
  • بروز شکستگی بعد از یک ضربه خفیف
  • سابقه وجود شکستگی لگن در خانواده
  • مصرف داروهایی مانند : کورتون ، شیمی درمانی، انسولین، لووتیروکسین ،هپارین ، داروهای ضد رد پیوند، داروهای ضد تشنج و … که سبب پوکی استخوان میشود.
  • بروز  زودرس  یائسگی در خانم ها
  • وجود بیماری های همراه با پوکی استخوان مانند روماتیسم مفصلی ، بیماری سلیاک ،بیماری های کرون (التهاب روده) ، بیماری مزمن کبدی، هیپر تیروئیدی و هیپر پاراتیروئیدی