جستجو
جستجو

آمادگی کلونوسکوپی بیمار با ساشه نوناپیک (NONAPICK)

ساشه نوناپیک
یک روز قبل از مراجعه کولونسکوپی

۸ صبح یک صبحانه سبک میل شود از ساعت ۹ صبح رژیم مایعات شامل آب کمپوت بی رنگ، چای کم رنگ، آبمیوه صاف شده و بدون پالپ که رنگی نباشد، آب ماهیچه و آب مرغ (بدون هیچ افزودنی مثل رب وزردچوبه ) استفاده نمائید. از مصرف سوپ، لبنیات، آبمیوه و کمپوت های حاوی ذرات رنگی مثل هنداوانه، هویچ و آلبالو و غذاهای جامد مانند «نان، برنج، گوشت، آش» جداَ پرهیز نمایید.
در تمام طول روز مایعات را ادامه دهید. از ساعت ۱۲ مصرف ساشه نوناپیک را شروع کنید. دقت کنید موارد ذیل را کاملا مراعات فرمایید:

  1. هر ساشه بایستی در یک فنجان آب سرد (در حدود ۱۵۰ میلی لیتر) حل شود. ۲ الی ۳ دقیقه هم بزنید و سپس محلول را بنوشید. ممکن است با حل شدن محتویات ساشه، محلول گرم شود در این صورت بعد از سرد شدن محلول آن را بنوشید.
  2. پس از تهیه محلول را بلافاصله مصرف نمایید و از نگه داشتن محلول و مصرف آن پس از یک ساعت خودداری نمائید.
  3. از نوشیدن مایعات بلافاصله پس از مصرف هر ساشه که سبب رقیق شدن بیشتر این فرآورده میگردد خودداری کنید.
  4. حتما پس از مصرف هر ساشه در حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و پس از نوشیدن هر ساشه حدود یک لیتر شامل انواع مایعات صاف شده و شفاف مانند آب سیب، آب اناناس، شربت عسل و شربت آبلیمو میل کنید ولی از مصرف آب تنها و ساده بعد از مصرف کامل ساشه ها خودداری شود.
  5. مصرف قهوه، دوغ، شیر، بستنی و خامه و انواع لبنیات و سوپ ممنوع است.
  6. راه زیاد بروید تا روده شما تخلیه گردد.

مقدار و نحوه مصرف

یک روز قبل از کلونوسکپی سه ساشه نوناپیک به شرح ذیل مصرف شود:

  1. ساشه اول ۱۲ ظهر + دو عدد قرص بیزاکودیل
  2. ساشه دوم ۲ عصر + دو عدد قرص بیزاکودیل
  3. ساشه سوم ۴ عصر + دو عدد قرص بیزاکودیل

پس از میل ساشه سوم تا ۱۲ شب به میزان کافی مایعات بنوشید و پس از آن کاملا ناشتا باشید و هیچ نوع آب و مایعاتی میل نکنید .
داروهای مصرفی قبلی بیمار شامل داروهای قلبی، فشار خون و دیابت با نظر پزشک معالج ۴ ساعت قبل یا بعد از ساشه مصرف شود. در مورد میزان دارومصرفی و تغییرات مورد نیاز حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین، انسولین رگولار (بی رنگ) تزریق نگردد و انسولین NPH (شیری) با مقدار نصف روزهای قبل تزریق شود. همچنین قند خون ناشتای صبح روز مراجعه چک شود.


نکات ضروری
  1. قرص‌های دیابت روز قبل از انجام کلونسکپی نصف مقدار همیشگی مصرف گردد و روز عمل کاملاَ قطع شود و داروهای فشار خون و تیروئید در صورت مصرف صبح روز عمل دو ساعت قبل با نصف لیوان آب میل شود.
  2. بیمار نباید بعد از انجام پروسیجر بدلیل بیهوشی رانندگی کند.
  3. انجام مشاوره قلب و اخذ اجازه انجام کلونسکپی از متخصص قلب برای بیماران با سن بیش از ۵۰ سال و یا بیماران با سابقه مشکلات قلبی الزامی می‌باشد.
  4. بیمارانی که جهت انجام کلونسکپی مراجعه می‌نمایند حتماً یک نفر همراه داشته باشند. (بیماران به دلیل دریافت داروهای خواب‌آور تا ۱۲ ساعت بعد از انجام کلونوسکپی مجاز به رانندگی و سایر اقدامات که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد نمی‌باشد.
  5. هرگونه داروی رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و پلاویکس از سه روز قبل با اجازه پزشک قلب قطع شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 16 =

آخرین اخبار