جستجو
جستجو

نکاتی پیرامون آبله میمونی

آبله میمونی

این بیماری ویروسی علائمی چون نشانه‌های آنفولانزا از خود  بروز می‌دهد

این بیماری بثورات پوستی ایجاد می‌کند، و در صورت و بدن گسترش می‌یابد. با توجه به شیوع ناگهانی کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده، در حال حاضر مردم دنیا نگران شیوع آبله میمونی نیزهستند.

دوره نهفتگی آبله میمونی، یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم، معمولاً  ۶ تا ۱۳ روز است اما شاید تا ۲۱ روز هم طول بکشد. این عفونت را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد:

دوره تهاجم اولیه: (تا ۵ روز طول می‌کشد) این دوره با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و کمبود انرژی شدید ظاهر می‌شود. تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است، که به شما کمک می‌کند تا نشانه‌های آن را از دیگر بیماری‌های مشابه مثل آبله مرغان، سرخک و آبله تشخیص دهید

مشکلات پوستی:

 این مشکلات معمولاً طی ۱-۳ روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود. بثورات پوستی حدود ۹۵% موارد بر روی صورت، ۷۵% موارد بر کف دست و کف پا و ۳۰% موارد بر دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارد. همچنین تا حد متوسط و روبه بالا، غشای مخاطی دهان را درگیر می‌کند. متاسفانه این ویروس می‌تواند برای قرنیه چشم هم مشکلاتی را ایجاد کند و در موارد شدید باعث نابینایی شود.

  علائم پوستی آبله میمونی شدت‌های مختلفی دارد. یعنی آن‌ها می‌توانند ضایعات سطحی یا کمی برجسته‌تر را ایجاد کنند.

با گذشت زمان آن‌ها افزایش می‌یابند و رنگ‌شان به سمت زردی می‌رود. در موارد شدید، این ضایعات می‌توانند تا حدی پیش بروند که قسمت‌های زیادی از پوست را از بین ببرند.

موارد شدید این بیماری بیشتر در بین کودکان اتفاق می‌افتد، و شدت بثورات به میزان قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت سلامت بیمار مربوط می‌شود.

 عوارض آبله میمونی می‌تواند شامل عفونت‌های ثانویه، برونکوپنومونی، سپسیس، آنسفالیت و عفونت قرنیه باشد.

ابتلا به  آبله میمونی در اروپا، کانادا و آمریکا، هر چند محدود و شانس کمی دارد،،، ولی محتمل است

طی دو روز گذشته در مادرید اسپانیا، حدود ۵۰ نفر با آبله میمونی به بیمارستان مراجعه کرده اند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که جهان با چالش‌های “هولناکی” از جمله کووید، جنگ در اوکراین و آبله میمون مواجه است.

تاکنون بیش از ۹۰ مورد از این بیماری در آفریقا، اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا و اسرائیل تایید شده

گزارشاتی طی چند ساعت و چند روز گذشته از شیوع بیماری آبله میمونی در کشورهای اروپایی، آمریکا و… منتشر شده است

لطفا در صورت هرگونه راش و دانه های قرمز همراه با تب، سردرد و حال عمومی نامناسب به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و از تماس با دیگران خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

آخرین اخبار