دپارتمان بیماران بین الملل (IPD)
بیمارستان پارسیان

توریسم درمانی یا گردشگری سلامت چیست؟

برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند : استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ۲۴ ساعت است – به طول می‌انجامد. مقوله‌ی گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است. شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشور‌های جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشور‌های در حال توسعه و جهان سوم است.

یکی از زیر شاخه های گردشگری سلامت گردشگری پزشکی(Medical Tourism) میباشد

گردشگری پزشکی(Medical Tourism)

درواقع گردشگری پزشکی رایج ترین و حساس ترین زیر شاخه گردشگری سلامت است. این سفر عموما برای درمان بیماری یا انجام عمل جراحی و یا چک آپ سلامت گردشگر در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی مناسب انجام می‌گیرد. گردشگری پزشکی یا گردشگری درمانی حساس‌ترین نوع گردشگری در بین تمام انواع گردشگری‌ها است. زیرا به طور مستقیم با جان و سلامت گردشگر مرتبط است. گرچه بسیاری از کشورهای توریستی دنیا امروزه برای کسب درآمد، خدمات گردشگری درمانی ارائه می دهند، اما مطمئنا توانمندی یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی برخلاف گردشگری تفریحی و ورزشی و … چیزی نیست که صرفا با ساخت و ساز و صرف پول بدست آید. وجود پزشکان متبحر و با تجربه، سابقه علم پزشکی، وجود زیرساخت‌های درمانی و نظارتی، وجود بیمارستان‌ها و کلینیک‌های استاندارد، تجهیزات پزشکی کامل و به روز، همچنین وجود قوانین و نظارت‌های پزشکی جزو زیرساخت‌های مهم درمانی یک کشور به شمار می‌روند، تا آن کشور بتواند در مرحله بعدی با ادغام خدمات اقامتی و گردشگری اقدام به فعالیت در زمینه گردشگری سلامت کند. قابل ذکر است که کشور ایران دارای پیشینه پزشکی هزاران ساله است و همواره پزشکان ایرانی در سطح بین المللی شناخته شده بودند.

بیمارستان فوق تخصصی پارسیان نیز با داشتن بالاترین تجهیزات و امکانات همچنین وجود پزشکان مجرب و پرسنل متعهد پذیرای ارائه‌ی خدمات درمانی به گردشگران بین المللی و بیماران خارجی میباشد.

ارائه‌ی خدمات گردشگری سلامت در بیمارستان‌های ایران با استقبال گسترده روبه‌رو شده است. یکی از دلایل مهم این پدیده هزینه‌ی مناسب خدمات درمانی و پزشکی در ایران، نسبت به کشورهای توسعه یافته است.  هزینه‌ی درمان برای بیماران بین‌المللی در ایران بسیار پایین‌تر از دیگر کشورها میباشد.

جهت استقرار بیماران بین المللی بخش VIP  بیمارستان پارسیان در نظر گرفته شده که  این بخش درقسمت غربی طبقه پنجم بیمارستان واقع است و به دلیل ساختار آن، به دو قسمت A7 و B7  تقسیم شده است که در اصل یک بخش با مدیریت و قوانین واحد می­باشد ودرمجموع دارای ۸ اتاق  شامل ۴ اتاق VIP و ۴ اتاق ۲ تخته می­‌باشد.

دفتر واحد پذیرش بیماران بین المللی در طبقه همکف واقع و رییس این واحد جناب آقای دکتر پیشگاهی و کارشناس سرکار خانم سحر اسمعیلی می‌باشند.

قوانین مربوط به پذیرش بیمار بین الملل

  • بستری و پذیرش بیماران با نظر کمیته کنترل عفونت جهت مراقبت از بیماری‎های منتقله از شیوع بیماریها و نظام مراقبت آزمایشات بر اساس قوانین بین المللی و در صورت طغیان و اپیدمی بیماریها تغییر خواهد کرد.
  • آزمایشات عمومی جهت کلیه بیماران پذیرشی و بستری به طور روتین انجام می‌شود که شامل HIv، HBs، HCv و PPD می‌باشد و آزمایشات مورد تقاضای پزشک می باشد.  آزمایش CCHF جهت بیمارانی که با علائم تب و مشکوک از کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند می‌باشند انجام می گردد.
  • آزمایش کری بلی (وبا) جهت بیمارانی که از عراق و سوریه بستری می‌شوند در صورت داشتن اسهال انجام می‌شود.
  • در صورت مراجعه بیماران از عربستان و عراق با علائم تب و سرماخوردگی تست H۱N۱ و کروناویروس بعمل می‌آید.
  • در صورت بروز بیماریهای ناشناخته و وجود علائم خاص اغلب بیماران مشاوره عفونی می‌‎شوند.
  • در صورت ارتباط مستقیم بیمار با مرکز و پذیرش مستقیم از طریق بیمارستان ، بیمار کلیه مدارک خود شامل آزمایش ، سی تی اسکن MRI ، خلاصه پرونده  در صورت بستری بودن بیمار در مرکز درمانی کشور خود و سایر مدارک مورد نیاز پزشک معالج را توسط ایمیل ارسال نماید.
  • در صورت پذیرش بیمار توسط شرکت گردشگری ، شرکت گردشگری موظف است کلیه مدارک بیمار شامل آزمایش ، سی تی اسکن MRI  ، خلاصه پرونده در صورت بستری بودن بیمار در مرکز درمانی کشور خود و سایر مدارک مورد نیاز پزشک معالج را توسط ایمیل ارسال نماید.
  • کلیه مراحل و اقدامات پذیرش تا ترخیص بیمار توسط واحد بیماران بین الملل انجام خواهد پذیرفت.
  • پزشک معالج بیمار، پس از بررسی مدارک و ویزیت بیمار توسط پزشک مسئول بیماران بین الملل توسط ایشان تعیین خواهد گردید.